ADA APA DENGAN YAHUDI DAN ZIONIST PART 1

 

PART 1

ADA APA DENGAN YAHUDI DAN ZIONIST.

Apa itu Judais?

   Judais adalah nama agama bagi bangsa Yahudi tidak kira di mana mereka tinggal. Agama Judais juga disebut sebagai Yehudah atau Yahedut oleh penganut mereka manakala dalam bahasa Latin ia disebut sebagai ludaismus.

   Mengikut kepercayaan masyarakat Yahudi, agama Judais dibawa oleh Abraham (Nabi   Ibrahim A.S), bagi mereka Abraham dianggap bapa kepada seluruh keturunan Yahudi namun hakikatnya ia menyimpang dengan ahli sejarah.

   Bagi mereka Abraham adalah pengasas Judais, tetapi kitab rasmi yang digunakan iaitu Kitab Taurat yang dibawa oleh Moses (Nabi Musa a.s). selain itu mereka juga berpegang pada Kitab Talmud yang dihasilkan oleh para rabbi-rabbi mereka. Kitab Talmud lebih luas penggunaanya kerana kitab tersebut mengandungi segala adat istiadat kehidupan seharian masyarakat Yahudi walaupun menyimpang daripada ajaran Nabi Musa a.s.

   Penganut agama Judais telah terbahagi dan terpecah kepada beberapa puak mengikut pendapat rabbi masing-masing. Antara suku-suku Yahudi yang tinggal di Israel adalah;-

·         - Ashkenazi

·         - Sephardi

·         - Mizrahi

·         - Hasedic

·         - Samaritan

 

SIAPAKAH BANI ISRAEL.

   Perkataan Israel berasal dari satu gelaran yang diberikan Allah kepada Nabi Yaakub a.s. menurut Imam Al-Khazim dalam kitabnya yang bertajuk Lubab at-Takwil menyatakan:

“Para ahli tafsir bersepakat bahawa Israel adalah Yaakub (Nabi) Bin Ishak (Nabi) Bin Ibrahim (Nabi), selawat dan salam Allah ke atas para nabi sekalian”

Pendapat ini juga disandarkan pada petikan dalam surah Al-Imran ayat 63 yang bermaksud;

‘semua makanan adalah halal kepada Bani (keturunan) Israel kecuali apa yang Israel haramkan ke atas dirinya sebelum diturunkan Taurah.”

   Mengikut kepercayaan kuno Yahudi pula, Nabi Yaakub dianugerahkan gelaran Israel kerana Nabi Yaakub berjaya menewaskan tuhan Yahweh  (tuhan Yahudi) semasa tuhan turun ke bumi, menurut mereka, perkataan Isra ‘ bermaksud hamba manakala el adalah singkatan daripada perkataan elohem yang bermakna tuhan.

   Menurut pendapat lain pula Israel dalam bahasa Ibrani bermaksud “orang berjalan malam”, makna ini diberikan kepada baginda (Nabi Yaakub) yang suka mengembara memulakan perjalanan pada waktu malam.

 

PERBEZAAN ANTARA YAHUDI DAN ZIONIST.

YAHUDI.

   Yahudi bangsa yang berasal daripada susur galur keturunan Nabi Ibrahim dan isterinya Sarah, anak mereka Nabi Ishak dan cucu mereka Nabi Yaakub. Yahudi menganggap mereka adalah manusia terpilih, manakala bangsa lain dianggap sebagai haiwan ternakan dan darah mereka adalah halal bagi orang Yahudi.

ZIONIST.

   Zionist adalah fahaman politik yang berdasarkan kepada kepercayaan ‘manusia terpilih’ ianya lebih cenderung kepada perjuangan Yahudi bagi menjadi pemerintah dunia dan mewujudkan sebuah kerajaan agung. Berdasarkan itu mereka sanggup menggunakan sesiapa sahaja dan apa jua sumber yang tersedia bagi mereka.

   Fahaman Zionist bermula sejak berabad lalu kerana tiadanya negara khusus bagi bangsa Yahudi. Matlamat mereka berhasil selepas Perang Dunia Pertama apabila Britain menempatkan penduduk buangan berbangsa Yahudi di bumi Palestin melalui perjanjian Balfour. Kejayaan demi kejayaan tercapai kearah merealisasikan matlamat mereka. Bermula dengan Perang Dunia Ke-2, Perang Vietnam, Perang Arab-Israel, Perang Syria-Israel, Perang Iraq-Iran, Perang Mujahidin dan Perang Teluk. Semuanya didalangi oleh Yahudi melalui boneka mereka iaitu Amerika dan Britain.

Comments

Popular posts from this blog

Parut kenangan dari si bulus...

Berlian Ketujuh, PERBAIKI DIRI ANDA, MAKA ALLAH AKAN REDHA TERHADAP ANDA. (petikan dari buku jangan bersedih jadilah wanita yang paling bahagia) buku tika bidadari berbisik

pengamalan susuk ayat dikalangan wanita Melayu