petikan daripada buku "konspirasi yahudi"- Majlis Keselamatan Bangsa-Bangsa bersatu.

Pengisytiharan penubuhan PBB pada 17.01.1946 menandakan pemusatan kuasa hanya kepada 5 buah negara shj. Kuasa mengawal PBB diberi kepada beberapa buah negara kuasa besar dan bukannya bebas ditentukan oleh undi majoriti negara2 ahli mengikut lunas2 demokrasi sebenar. Negara2 itu adalah A.S, Rebpublik Rakyat China, U.K, Perancis dan Rusia. kelima-lima negara anggoita tetap Majlis Keselamatan ini dilengkapi dengan kuasa pembatal atau kuasa veto y boleh membatalkan sebarang ketetapan yang tlah dipersetujui oleh semua negara anggota PBB y lain dlm sesuatu sidang atau apabila difikirkan perlu.

kuasa veto ini melumpuhkan serta menggagalkan fungsi PBB selama ini. kuasa itu menjadikan PBB ibarat harimau tanpa kuku dan taring yang hanya mengaum dan menakutkan negara2 kecil. PBB hanya mampu menggertak, tetapi x berani mengambil sebarang tindakan ke atas kuasa2 utama itu, Kuasa veto ini juga menyelamatkan Yahudi. Secara logiknya, PBB adalah ciptaan mereka, tentu tidak bijak jika mereka mencipta badan dunia yang mana undang2nya tidak menyebelahi mereka ataupun menyusahkan mereka sendiri. mereka pasti sudah memikirkan aspek itu dengan teliti dan menyeluruh.

Kewujudan kuasa veto ini dalam PBB adalah perancangan strategik Yahudi supaya kekal bertapak di Palestin dan membenarkan tindakan-tindakan keji mereka terhadap mana2 negara. negara kita sendiri turut merasai kezaliman Zionis ini ketika menghantar bantuan kemanusiaan ke Gaza pada pertengahan 2010. mereka mengemukakan pelbagai alasan bagi membenarkan tindakan mereka. sama ada alasan itu diterima/tidak, mereka x peduli. alasan yang biasa diberi , mereka bertindak bagi mempertahankan diri, walaupun terpaksa menyerang dan menceroboh masuk ke negara2 lain.

Yahudi telah membunuh beratus2 ribu penduduk awam Palestin sejak mereka memulakan kempen merampas tanah penduduk Arab itu pada 1948. namun tiada sebarang sekatan, halangan dan tindakan ketenteraan diambil keatas Yahudi. yang paling menjengkelkan , disebabkan wujudnya kuasa pembatal ini, negara 'samseng' atau 'pembuli' kecil ini sentiasa benar dan dibenarkan oleh undang2 antarabangsa ciptaan mereka. Hasil pengaruh kuat mereka ke atas A.S dan U.K sejak mula penubuhan PBB lagi.

Pemusatan kuasa ini juga mewujudkan perlumbaan di kalangan negara2 kuasa besar ini bagi menjadi negara nuklear. semua negara lain tidak dibenarkan mempunyai atau membangunkan pembangunan nuklear mereka tanpa alasan. Hanya 5 negara ini shj dibenarkan, ditambah oleh sebuah lagi negara yang menjadi penakluk kepada kuasa besar dunia Israel.

sejak tahun 1984, A.S menggunakan kuasa veto ke atas ketetapan yang dikeluarkan oleh PBB sebanyak 43 kali. 32 drpnya berhubung dengan ketetapan yang dilaksanakan ke atas Israel. sebaliknya Republik Rakyat China hanya menggunakan kuasa veto sebanyak 3 kali, Perancis 3 kali, Rusia 4 kali,dan U.K 10 kali.

Jelas sekali jumlah veto digunakan oleh A.S mengatasi bilangan veto yang digunakan oleh negara2 ahli Majlis Keselamatan yang lain sepanjang tempoh itu. wlau bgmnpun, jika dilihat kepada statistik sejak ditubuhkan, Rusia  (dan Soviet Union) menggunakan kuasa veto sebnayak 122 kali berbanding A.S sebanyak 81 kali. sebahagian besar veto y digunakan Rusia adalah dalam tempoh 10 tahun pertama penubuhan PBB dan semasa kemuncak era perang dingin. Negara lain yang pernah menggunakan kuasa veto adlah Perancis 18 kali, U.K 32 kali, china 3 kali.

senario ini mengakibatkan PBB menerima kritikan meluas. Ramai pemimpin negara menyeru supaya kuasa veto ini dikaji semula bagi memastikan ianya tidak bertentangan dengan semangat demokrasi dan menggalakkan keadilan sejagat. malah ada cadangan supaya PBB disemak semula dan disusun semula bagi
memastikan keberkesanan fungsinya sebagai badan tertinggi yang menjaga keselamatan, keamanan dan kemakmuran antarabangsa.

tetapi sehingga kini tidk ada sebarang perubahan dibuat ke atas PBB, malah keadaan menjadi lebih buruk dari masa ke semasa. jadi di sini kita persoalkan, apakan demokrasi itu sebenarnya menjadi pegangan dan  diamalkan atau hanya laungan dungu para pemimpin dunia? Adakah demokrasi itu berubah2 mengikut keadaan dan kepentingan mereka? jika ditanya kpd kuasa2 besar ini apakah mereka paham tentang demokrasi? pastilah kita akan mendapat jawapan yang berbeza2 mengikut selera, perut dan keperluan mereka bagi mengekalkan kuasa. perlukah kita terus memperjuangkan demokrasi jika badan tertinggi dunia sendiri tidak berdemokrasi dan mengamalkan prejudis begitu buruk?

masalah nuklear mungkin terlalu besar jika hendak diperkatakan. Ambil sahaja soal pilih kasih. Majlis Keselematan hanya cenderung menangani dan menyelesaikan masalah negara tertentu iaitu negara yang berkepentingan dan bermotifkan politik. Majlis Keselamatan hanya berpihak dan melindungi kepentingan negara2 ahli tetap khususnya A.S, U.K, dan Perancis sepertimana penyelesaian secara 'mengejut' dan 'menakutkan' yang diambil berhubung isu penaklukan Iraq ke atas Kuwait pada 1991. sebaliknya badan ini langsung x mahu melakukan apa2 bagi meyeleaikan masalah pembunuhan beramai2 dan perang saudara di negara termiskin di dunia iaitu Rwanda yang berleluasa pada tahun 1994. begitu juga kegagalan PBB menyediakan pasukan pengaman yag lengkap atau lebih bersedia bagi menghalang penyembelihan beramai2 ke atas orang Islam oleh pengganas Serbia di Srebrenica yang sebelum itu diisytiharkan sebgai kawasan hijau dan selamat bagi perlindungan pelarian perang.

pembersihan etnik Muslim Bosnia adalah tragedi terburuk dan terbesar sejak peristiwa penyembelihan Yahudi semasa WW2. tentera pengaman dari Belanda yang hanya seramai 400 0rg dikatakan menyerahkan sahaja penduduk Srebrenica kpd pengganas Serbia y begitu laparkan darah orang Islam. kita tidak dapat memahami mengapakan hanya 400 org askar pengaman yang bersenjata ringan ditugaskan mengawal sebuah bandar dan ribuan pelarian daripada serangan ribuan pengganas yang berlengkapkan senjata . Barangkali penghantaran tentera pengaman itu hanya bagi melepaskan batuk ditangga, atau sememangnya PBB tidak berupaya mempertahankan Srebrenica wlaupun mereka menempatkan tentera A.S yang lebih bersedia dan bersenjata bagi melindungi penduduk Islam Bosnia.

sepertimana yang kita tahu, A.S dan Eropah bimbang minyak di Kuwait akan dirampas oleh Iraq krn mereka mempunyai banyak syarikat gergasi yang menjalankan operasi cari gali dan pemprosesan di negara itu seperti Shell, Exxon, Mobil dan B.P . Sedangkan di Rwanda, tiada sebarang kepentingan yang hendak diselamatkan. Pembunuhan umat Islam di Bosnia oleh golongan Kristian pada pendapat mereka bukan sebab yang cukup kuat bagi menggunakan kekuatan senjata mereka.

Comments

Popular posts from this blog

Parut kenangan dari si bulus...

Berlian Ketujuh, PERBAIKI DIRI ANDA, MAKA ALLAH AKAN REDHA TERHADAP ANDA. (petikan dari buku jangan bersedih jadilah wanita yang paling bahagia) buku tika bidadari berbisik

pengamalan susuk ayat dikalangan wanita Melayu