4 malaikat yang memiliki tingkatan di sisi Allah

Israfil

Adalah malaikat yang pertama kali sujud kepada Adam. Dia adalah pemilik sangkakala yang jika ditiup, maka nyawa-nyawa akan kembali ke tubuh masing-masing dan orang mati akan hidup kembali. Dia disebut juga sebagai pemanggil orang-orang mati seraya berkata ."Wahai orang-orang yang telah hancur, bangkitlah kamu!". Maka, mereka pun bangkitlah.


Jibrail

Adalah malaikat yang dijuluki dengan kepercayaan Allah (Aminullah). juga disebut dengan "Waliyu al-Anbiya" kerana dia adalah penyampai wahyu Allah kepada para nabi dan menjauhkan daripada musuh-musuh mereka. ia disebut juga dengan "Roh al-Quds" yang bermaksud aroma wangi (kehadirannya diketahui) serta memberikan kehidupan. Tempatnya adalah di "Shidratu al-Muntaha".

Mikhail

Adalah malaikat terdekat yang membawa berkat. Dia dipanggil pembahagi rezeki kerana tugasnya membahagikan rezeki kepada hamba-hambaNya.

Izrail

Adalah malaikat mulia(agung) yang mendapat tugas daripada Allah untuk mencabut roh. Dia disebut sebagai malaikat maut; kemana pun dia pergi, dia tidak akan kembali sebelum mencabut nyawa.


Comments

Popular posts from this blog

Parut kenangan dari si bulus...

Berlian Ketujuh, PERBAIKI DIRI ANDA, MAKA ALLAH AKAN REDHA TERHADAP ANDA. (petikan dari buku jangan bersedih jadilah wanita yang paling bahagia) buku tika bidadari berbisik

pengamalan susuk ayat dikalangan wanita Melayu